Daca vrei sa faci ceva cu adevarat, vei gasi o cale. Daca nu vrei, cu siguranta vei gasi o scuza. (Frank Banks)

marți, 25 decembrie 2018

O luna pe burta goala (31 days water fasting)

Cum e sa stai fara mancare 31 de zile? e un joc psihologic cu tine insuti.
            Pentru cei care nu stiu ce inseamna sa stai fara manincare o perioada, procesul este unul destul de simplu. Nu maninci nimic si nu bei nimic ce poate furniza corpului tau calorii. Eu am inceput sa fac asta de aproape 6 ani, in fiecare an, incepand in primii 2 ani cu perioade de 2-3 zile de mai multe ori pe an si culminand anul acesta cu o perioada de 31 de zile. Beneficiile sunt mai mult decat evidente, cel putin pentru mine, incepand cu pierderea in greutate si ajungand la reglarea organismului la nivel celular si mental. De fapt tot procesul de la dorinta de a face asa ceva pana la postul actual este unul mai mult mental decat fizic.
De la 21 zile, puteti citi aici mai mult despre postul de 21 zile-  Cura fara mancare si doar cu apa  la o luna (31 de zile) nu a fost decat un pas.
Revin cu acelasi indemn ca in postarea despre postul de 21 de zile:

"Cura fara mâncare si doar cu apa nu este neaparat despre slabit sau despre abstinenta de la orice fel de aliment pentru o perioada stabilita. Cura este despre schimbarea vietii in mai bine, despre redescoperirea alimentelor sanatoase, pline de energie, despre vindecarea emotionala si mentala, despre constientizarea ca mancarea este de fapt un instrument care ne da energie.
Alimentele furnizeaza grasimi, carbohidrati, proteine, fibre si minerale. Nu o sa intru in detalii cum se absorb fiecare si cum se metabolizeaza pentru ca nu sunt nutritionist si mai mult, aceste informatii le puteti gasi usor pe net. Nu toate caloriile sunt la fel. O punga de chipsuri desi are peste 800 de calorii, toate sunt goale fara nici un pic de nutrienti. E ca si cum corpul tau vrei sa fie un Ferrari si ii bagi benzina de cea mai proasta calitate. Oricat de Ferrari ar fi, se strica si nici nu functioneaza la parametri optimi.
Cu toate astea cura doar cu apa este un proces destul de greu de pus in practica, din foarte multe considerente printre care, frica ca ni se poate intampla ceva inreversibil sau sa murim sau sa ne imbolnavim, reactia celor din jur cand le spui ce faci, propria ta frica la cel mai mic semn ca iti e foame, conjunctura in care tii acest post, suportul familiei, etc..
Pentru o cura de succes as mentiona:
1.    Cel mai important lucru- sa stii de ce vrei sa incepi o asemenea cura. Fara obiective clare, la cel mai mic semn ca iti e foame, o sa cedezi presiunii pusa de un creier care nu este obisnuit cu asa ceva."

Informatiile despre un astfel de post abunda pe internet si cateva dintre cele mai bune surse de informare sunt in postarea pentru 21 de zile.
Nu o sa mai reiau informatiile de acolo ci in acest post o sa va spun ce etape au fost la mine in 31 de zile.
Am inceput cu 90.5 Kg- la o inaltime de 176cm. Majoritatea grasimii era in jurul taliei si la piept. Am terminat cu 75.5 Kg. Dupa o saptamana, care s-a facut ieri, am 78.2 Kg-stabilizat. Asta pentru ca muschii si ficatul si-au refacut rezervele de glicogen, am din nou apa in corp pentru procesarea mancarii, etc...
In toata perioada postului am facut foarta multa miscare, incepand cu antrenament de alergare si terminand cu caratul unor milioane de cutii si pungi de la parcare pana la etajul 2, pe scari-pentru ca ne mutam.
Primul lucru pe care l-am observat din nou este faptul ca imi e frig. Incepand cu a 4-a zi  si pana in jurul zilei 14, corpul intra intr-o stare de conservare a energiei si toate extremitatile mi le simt reci. 
Al doilea lucru este nevoia de somn care practic era foarte mica. Dupa 3-4 ore de somn ma simteam fresh.
Daca ar fi sa pun experienta pe zile pentru mine este cam asa:

  1. Inainte de a incepe postul...am in minte  cat, de ce, cum,  ce o sa mearga bine, ce poate merge prost si cum sa remediez asta.
  2. PRIMA ZI de post- minunata, fara probleme, a doua zi putin mai grea in sensul ca incep sa termin rezervele de glicogen spre sfarsitul zilei si mai ales cand faci si antrenamente se termina mai repede si corpul inca nu e pregatit sa acceseze grasimea.
  3. ZIUA 3 este poate cea mai grea cand nu mai am cu siguranta glicogen, chiar daca as fi stat doar in pat zilele anterioare si corpul da din colt in colt cautand resurse care nu mai exista.
  4. ZIUA 4 este deja o bariera, sau cel putin asa a fost pentru mine primele dati. Acum a fost ok-ish. Am alergat 5 km la ritm de 5:40 min/km si apoi am carat niste cutii vreo 20 de minute. Principala problema care apare dupa aceste 4 zile este negativitatea oamenilor din jurul nostru. La mine va spun ca s-au obisnuit si in afara de 2-3 care inca cred de fiecare data ca o sa mor dupa 5 zile de nemancat, ca ei sigur ar muri daca nu ar manca 2 zile si ca deja la 5 zile sigur orice doctor o sa imi zica ca nu e bine, ceilalti ma lasa in nebunia mea, chiar daca poate nici ei nu inteleg foarte bine acest proces si nici macar nu l-au incercat cateva zile. De fiecare data le spun ca procesul asta de stat nemincat mai multe zile in sir, este un proces complet natural, care s-a continuat timp de milenii. Corpul nostru este neschimbat de mai bine de 20 de MII de ani. In mai putin de 30 de ani am inceput sa dam cu el de pamant. Dieta in orase s-a schimbat radical si sportul nu mai poate sa suplineasca acest aport de calorii, majoritatea fara continut. Acum 200-300 de ani, chiar si in istoria recenta de dupa al doilea razboi mondial, pe glob au existat perioade cand mancarea lipsea si pur si simplu oamenii nu mancau. Prea putin este inteles si microbiomul si rolul covarsitor pe care il are in dezvoltarea atat a noastra chiar dinainte de a ne naste cat si legatura intre mancare si acesta. Recomand cu drag doua carti exceptionale : The mind-gut Conection de Emeran Mayer si The obesity Code de Jason Fung. Sunt cartile care iti vor pune la incercare o multime de preconceptii si asa zise "adevaruri".
  5. Zilele 5-9 sunt poate cele mai stabile din punct de vedere energetic. Corpul deja a intrat in starea de ketoza si foloseste exclusiv grasimile proprii. De data asta, comparativ cu celelalte dati cand am trecut de 10 zile de post, am avut o energie putin mai buna, mintea clara, fara dureri de cap si cu o pronuntata mucoza pe limba.. un mucus alb care nu se lua nici la spalat pe dinti. A disparut dupa ziua 15 cred. Pana in ziua 10 m-am stabilizat cu pierderea in greutate, in jur de 200-230 grame pe zi. Am si facut cateva teste cu exact aceeasi cantitate de apa bauta in fiecare zi, acelasi efort si concluzia este ca la mine si la rata mea metabolica dupa ziua 12 scad 180-200 de grame pe zi.
  6. Intre zilele 10-20 eu sunt destul de constant. Nu am caderi de energie, fara dureri de cap doar ca atentia e oarecum concentrata pe mancare si cea mai pronuntata perioada este intre zilele 14-18 dupa care incet, incet nevoia asta de a manca scade in intensitate spre aproape zero. Glucoza si colesterolul, potasiul si magneziul sunt foarte stabile semn ca deja corpul s-a obisnuit cu lipsa mancarii. E ca bancul acela cu magarul. Cineva avea un magar si s-a hotarat sa nu ii mai dea sa manimce. Dupa o perioada (mai lunga) magarul evident ca a murit. Omul era foarte suparat spunand oricui ca tocmai cand il obisnuise pe magar fara mancare, acesta a murit.
  7. Dupa ziua 23 am avut o senzatie noua. Tot timpul aveam un gust de dulce in gura, gust venit din saliva. Limba a revenit la culoarea ei normala si temperatura corpului avea fluctuatii dar in general nu mai aveam stari de frig foarte lungi. Pulsul este foarte scazut, undeva pe la 35 dimineata si nu mai mult de 50-55 ziua chiar si la un efort usor. Inca un lucru pe care l-am observat la analizele de sange pentru toate perioadele cand am tinut postul acesta. Nivelul de globule rosii din sange a crescut foarte mult, undeva la peste 30-50% fata de momentul cand am inceput postul. Poate pentru ca pulsul fiind foarte mic, inima se odihneaste si atunci am nevoie de un volum mare de oxigen la un volum mai mic de sange circulat, deci am nevoie de mai multe globule rosii care sa care oxigenul si dioxidul de carbon.
  8. Dupa 31 de zile am intrerupt postul cu o supa clara facuta din oase de curcan fierte la oala sub presiune. Dupa o saptamana deja maninc normal si absolut toate funciile corpului sunt indeplinite normal. In 31 de zile nu am avut nici un scaun in afara de cel de dupa 2 zile de la incepera postului. Reluarea scaunului a fost dupa 2 zile de la intreruperea postului.
Cam atat despre postul asta de 31 de zile. Trecem in curand la lucruri mai serioase.
Sarbatori fericite!




dupa 20 de zile de post







                               

10 comentarii:

  1. Bravo Cristi. Văd că la tine este deja ca o tradiție acest fel de "post". Clar tre' să ai si un pic de nebunie in tine să faci asa ceva, dealtfel, nici tu nu-l recomanzi tuturor. Sper sa ne vedem cat mai curând să mai povestim una alta

    RăspundețiȘtergere
  2. Cristi,

    Ma gandesc ca si data trecuta ai slăbit semnificativ. Ce s a intamplat "peste an" de ai mai gasit de unde sa slăbește 15kg?

    Intreb pt ca stiu ca te antrenezi serios, deci incerc sa evaluez efectul de yo-yo sau "staying power " al abordarii asteia

    RăspundețiȘtergere
  3. Salut,
    Din iunie cand am terminat Ironmanul din Scotia pana la jumatatea lui Nov am adaugat 12 kg.
    Asta cu 31 de zile a foat un experiment sa vad cum reactionez. Am slabit mult dar nu asta a fost scopul principal. Exista alte moduri de a slabi. Nutritia corecta si intermitent fasting 16/8 sau 1 zi pe saptamana nemancat sunt doar unele dintre aceste metode.
    Daca iti controlezi bine ce maninci si mai ales cand, nu exista efect de yo-yo. Reglarea se face in principal cu referire la insulina si rezistenta la insulina pentru ca ingrasarea efectiva de aici vine.
    Eu am facut dooar un test pentru ca ma pregatesc pentru ceva mai serios.
    Am slabit real undeva pe la 11.5-12 kg. Restul e apa care se pune inapoi si glicogen ul din ficat si muschi.

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut Cristian,

    Sunt la sfarsitul celei de a III a zi, si ma simt excelent!
    Ieri am avut o super foame si o gramada de pofte, azi s-au estompat destul de mult ma gandesc la mancare dar cam atat.
    Intentionez sa il tin pana pe 9 ianuarie 2019 (15 zile), principalul motiv este scaderea in greutate, pe 26 decembrie aveam 139kg.
    Astazi lucuruile parca s-au intamplat cu incetinitorul :)
    Singura problema este ca sunt la servici (poate o sa reusesc sa mi iau un concediu intre 5-9 ianuarie).
    Am o singura frica si aia este legata de revenire.
    Multam fain pentru tot ceea ce ai scris, am citit tot pana acum.
    La primavara daca vrei sa te dai cu kaiacul te rog nu ezita sa ma cauti.


    Sarbatori fericite,
    Radu Cruceana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut,
      Felicitari. La 139 kg depinde mult inaltimea ta, densitatea osoasa, etc. oricum ar fi ai de unde sa slabesti :). Dupa a cincea zi o sa vezi ca e mult mai usor. Imediat trec 15 zile, si daca tot vrei sa stai 15 zile atunci ajungi sigur la 3 saptamani. Dupa 5 zile se vede ca incepi sa slabesti pentru ca la inceput e doar apa si glicogenul din muschi si ficat.
      Spor si spune-mi cum a mers.

      Ștergere
  5. Felicitari, am facut ceva asemanator 30 de zile dar cu apa si suc de struguri, in 3-4 zile am mai mancat un fruct, nu pentru ca imi era foame dar n-am vrut sa-l arunc. Am mai baut o cafea pentru ca socializam.. Mi-au trebuit 5 ani sa ajung sa pot face 35 de zile. Face sens daca afli tot adevarul despre noi ca oameni, de ce suntem asa. Exista o cale pe care nu putem merge si are legatura cu civilizatia dinainte noastra. Intr-o zi, cu siguranta vei afla pentru ca deja te-ai activat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cristian, dupa ceea ce ai simtit in timpul postului cu apa, cred ca faci parte din categoria astenicilor. Ar trebui sa tii postul in sezonul cald astfel incat organismul sa consume cat mai putina energie pentru termogeneza. Pleroticii sunt cei care nu suporta caldura si e recomandat sa tina postul in timpul iernii.
    Eu tocmai am incheiat 24 de zile de post din cauza frigurilor. Vreau sa il reiau in Iulie, cand ma voi simti mai confortabil.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, voiam sa te intreb daca in timpul fastingului trebuie luate anumite saruri, vitamine ? Sau doar pur si simplu apa? Si daca e ok orice fel de apa?

      Ștergere
    2. Salut,
      Eu nu am luat nimic, dar daca crezi ca te ajuta sau daca faci un post mai indelungat si iti faci analizele pe parcursul lui si vezi ca ai anumite carente, atunci nu cred ca strica cu nimic. Orice fel de apa e buna.

      Ștergere
    3. Multumesc mult de raspuns, voiam sa te mai intreb.. am in plan sa tin 21 de zile, am citit ca e greu cu revenirea din post si ca trebuie sa consum doar lichide.. Ai putea sa imi spui experienta si parerea ta mura in gura? :) multumesc, sunt la a 3 a zi

      Ștergere