Daca vrei sa faci ceva cu adevarat, vei gasi o cale. Daca nu vrei, cu siguranta vei gasi o scuza. (Frank Banks)

duminică, 5 iunie 2011

Concediul si fumatul

Maine plecam in concediu in Lisabona.

Problema este ca nu am mai fost niciodata in concediu fara sa fumez. Chiar aveam un ritual in care cumparam tigari inainte de a pleca, faceam calculul cate pachete imi trebuie si chiar asociam locuri care nu le vazusesm inca cu "cum o sa trag eu o tigara" acolo.
Am o luna jumatate de cand nu mai fumez si chiar daca sunt momente razlete cand ma gandesc la fumat am observat deja o imbunatatire a respiratiei, tonusul dimineata este mult mai ridicat si chiar daca sotia mea spune ca nu e de la fumat, in ultimele luni de fumat nu exista saptamna sa nu ma doara capul si acum nu m-a mai durut capul de cand m-am lasat.

Intradevar, exista studii in care se analizeaza asocierea fumatului atat cu evenimentele fericite cat si cu cele nefericite. Unii spun ca privind viata precum un bucata de material textil, fiecare fir din acest material reprezinta o experienta din viata sau un eveniment. Pe langa firul normal ce compune aceasta tesatura, mai exista inca un fir ce se impleteste cu primul si formeaza un tot unitar. Acest fir este asa de subtire incat nu se poate deosebi de firul initial ce compune viata. Acesta este obiceiul de a fuma. Problema majora pentru fiecare dintre fumatorii care vor sa renunte la fumat este, chiar daca nu isi dau seama, cum sa izoleze acest fir al fumatului de firul vietii cotidiene.

Din cate imi aduc aminte, asta a fost si problema mea cea mai mare. Si nu pentru ca nu am putut sa fac aceasta izolare ci ca nu imi dadeam seama ca fumatul de fapt este un ADAOS cu care m-am obisnuit si care marcheaza fiecare moment din viata mea.
Toti zic ca poti sa te lasi de fumat imediat, ca fumatul este doar ceva trecator pentru ei, adevarul este ca daca fumezi si o tigara pe luna tot fumator esti.
Exista si fumatori din acestia ocazionali la care nivelul de dopamina nu se satureaza in momentul in care fumul este eliberat in plamani si nicotina ajunge in creier. Dopamina este un neurotransmitator puternic ce are in principal rolul de a coordona functiile cognitive si motorii, nivelul de recompensa al creierului fata de anumite activitati cat si starea de fericire, procesul de invatare bazat pe actiune si recompensa si nivelul de durere perceputa.

Cu alte cuvinte cu cat fumezi mai mult cu atat creierul secreta mai multa dopamina, ceea ce in schimb duce la o mai mica capacitate a acestui neurotransmitator de a raspunde la stimulul nicotina( efectul de saturatie), astfel incat unii fumatori ajung sa fumeze si cate 5-6 pachete de zi.
Creierul are un mecanism care inca nu este inteles complet prin care o persoana face o asociere a unui eveniment reprezentat prin gust, miros, pipait, auz, vaz in functie de binele sau raul pe care acest eveniment il produce asupra corpului uman respectiv. Sa zicem ca acest bine este exprimat prin nivelul de dopamina din creier.
Dopamina se asigura ca acest bine este inregistrat in memorie.

Ce se intampla atunci cand binele depaseste nivelul anticipat de creier.. adica evenimentul la care creierul se astepta sa elibereze o anumita cantitate de dopamina este mult mai intens sau mult mai slab datorita faptului ca receptorii de dopamina sunt suprasaturati?
Atunci creierul solicita un nou eveniment sau stimul pentru a face o noua comparatie cu evenimente sau stimuli preinregistrati care sunt de acceasi natura.
Hard stuff, dar intelegand toate aceste mecanisme ale fumatului, intelegand faptul ca fumatul in sine prin nicotina si compusii din tigara este un drog mai puternic decat cocaina sau heroina si pregatindu-ne mental pentru lasatul de fumat, ne poate ajuta mai mult decat dorinta de lasat de fumat.

In legatura cu experienta din Lisabona vom vedea, dar sunt convins ca sunt mai puternic decat un proces neurochimic.

Fiecare zi in care nu fumez ma invata despre viata fara tigari. Putin cate putin imi reprogramez raspunsul la stimuli fara a fi influentat de nicotina. Multi zic ca in primul an de "nefumat" toate situatiile considerate de creier bune si asociate cu fumatul vor putea fi experimentate fara tigari.

Practica duce spre perfectiune. Totul este acum sa o fac si pe sotie sa inteleaga aceste beneficii.
Sanatate mai buna, bani mai multi, mai putina bataie de cap si cel mai important libertatea de a alege.

Be safe!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu