Daca vrei sa faci ceva cu adevarat, vei gasi o cale. Daca nu vrei, cu siguranta vei gasi o scuza. (Frank Banks)

duminică, 11 decembrie 2011

Alegerea unei cursiere (bicicleta de sosea)

Si sunt multe lucruri pe care trebuie să le iei în considerare atunci când vrei să cumperi o bicicletă. Si mai ales o bicicleta de sosea cu care am planuri mari. Fata de mountain-bike o cursieră nu se deterioreaza repede asa ca este bine sa fii atent de la inceput ce cumperi.
Mai jos am facut o lista cu cele mai importante aspecte de care sa tii cont cand alegi o bicicleta, sau cel putin aspectele dupa care m-am ghidat eu.
  • Dimensiunea cadrului.
  • Materialul din care este confecţionat cadrul. 
  • Componentele.
  • Pretul. 
  • Accesoriile. 
Deasemenea aveti si o poza cu denumirile in engleza a partilor bicicletei astfel incat cand va uitati pe pagini web sa va fie usor sa identificati componentele. Majoritatea magazinelor online din Romania nu au traduse denumirile in romana. 
Dimensiunea cadrului: 
Cel mai important este cadrul. 
Pasul 1 si cel mai important : Marimea cadrului.

Inaltimea cadrului:
Majoritatea cadrelor sunt cotate in centimetri. Un cadru de 60cm este in general pentru persoane foarte inalte, pe cand unul de 47 este pentru persoane scunde. Cel mai usor fie iti masori inaltimea intre picioare si te ghidezi dupa acesta dimensiune, fie iti masori inaltimea totala si te ghidezi dupa aceasta din urma.
Un tabel general  pentru alegerea cadrului bicicletei este mai jos:

Lungimea cadrului:
Pana acum e bine. Am gasit un cadru care sa se potriveasca ca inaltime. Acum trebuie sa verificam daca se potriveste si ca lungime astfel incat intr-o pozitie relaxata sa nu fim nici prea stransi pe bicicleta si nici prea intinsi in fata. Alegerea lungimii se face proband mai multe biciclete astfel incat sa vedem pe care suntem relaxati.
Ar trebui sa aratam cam asa. Zic cam asa pentru ca pozitia de mai jos este a campionului mondial Chris McCormack la Ironman in Kona Hawaii.
Bicicletele Cervelo si Felt au cele mai scurte cadre datorita pozitiei seii care este ajustabila .. adica mai in fata sau mai in spate si asta le ofera avantajul ca poti sa ajustezi mai bine si aerobarurile sau sa iti gasesti pozitia mai usor.

Compozitia cadrului:   
De obicei cel mai bun raport pret-calitate este aluminiul. Dar daca iti permiti din carbon si mai bine.
Daca nu ti se potriveste cadrul degeaba ai cea mai tare echipare. O sa te doara spatele sau mainile sau pur si simplu nu o sa te obisnuiesti cu bicicleta si nici nu o sa respiri foarte bine.
Toţi producătorii au tabele cu geometria bicicletelor lor şi cu recomandări în funcţie de dimensiunile tale. E destul de greu sa gasesti aceste tabele deoarece in general in Romania toti cred ca esti as cand alegi o bicicleta si nu prea iti spune nimeni cum sa o alegi.
Cel mai bine e sa te urci pe ea si sa dai o tura. Mai sunt si specialisti prin diverse centre de vanzari biciclete dar dai destul de greu de ei iar majoritatea o sa incerce tot timpul sa te convinga ca 400 grame in minus justifica inca 200 Euro in plus in loc sa iti explice de ce iti trebuie cadrul respectiv.
Materialul din care este confecţionat cadrul .
Aluminiu: Este folosit la majoritatea cursierelor deoarece este uşor şi ieftin. Aluminiul este un material rigid şi acest lucru îl face ideal pentru curse deoarece permite o transmitere bună a energiei către pedale. Există şi câteva inconveniente: datorită rigidităţii o să se simta toate denivelarile de pe şosea şi tot din cauza rigidităţii în timp vor apărea fisuri. O altă problemă cu aluminiul este faptul că în momentul în care este zgâriat sau lovit începe să se oxideze. Este totuşi cea mai bună soluţie în cazul în care doriţi să pedalati de placere (si să nu cheltuiţi mulţi bani).
Otel: Otelul are o flexibilitate mai bună decât aluminiul. Este mai bun pentru absorbit mult mai bine socurile.In ultimul timp nu mai este folosit la biciclete de sosea pentru ca este un material greu.
Fibra de carbon: Este probabil cel mai bun material din care poate fi construit un cadru, deoarece flexibilitatea poate fi influenţată de modul în care sunt poziţionate fibrele. Datorită acestui avantaj oferit de fibra de carbon producătorii au reuşit să scoată pe piaţă diferite modele de cadru care reuşesc să se adapteze foarte bine diverselor pretenţii ale cicliştilor. Fibra de carbon este uşoara şi poate fi modelată destul de uşor (aşa că vă puteţi aştepta să vedeţi modele extrem de frumoase). Sunt extrem de uşoare şi pretul este foarte mare.  
Cadrele pot fi confecţionate şi din diverse combinaţii de materiale. Ex: aluminiu-carbon, titan-carbon, magneziu-carbon-aluminiu.
Componentele:
Cel mai important lucru atunci când cumperi componente pentru cursieră este să nu cumperi ceva ieftin cu gândul că vei face un upgrade. Aceasta concepţie este greşită şi te va face ori să cheltuieşti mai mult ori să rămâi cu un pachet de componente care va fi sub pretenţiile tale sau care se va dovedi ineficient pe parcurs ce conditia ta fizica va creste. Ideal este să găseşti o bicicletă care este livrată de producător cu componentele pe care le doreşti (în acest caz preţul componentelor este mult mai mic decât dacă ar fi cumpărate separat).
Exista trei nume mari de producatori de componente pentru bicicletele de sosea: Campagnolo, Shimano si SRAM.
Campagnolo:
Super Record -Vârful de lance al celor de la Campagnolo, extrem de fiabil, o adevarată bijuterie.
Record - Un grup de top folosit în competiţie.
Chorus- extrem de bun, folosit în competiţii.
Celelalte grupuri de componente de la Campagnolo sunt Centaur si Veloce.
Shimano:
DuraAce - cel mai bun produs al celor de la Shimano, extrem de rezistent şi fiabil. Din 2009 Dura Ace electronic a fost introdus pe piaţă.
Ultegra- raport calitate preţ foarte bun. Nu se va strica niciodata dacă este utilizat corespunzator. Majoritatea amatorilor din strainatate îl folosesc.
105 - Majoritatea cursierelor cu preţuri cuprinse între 850 şi 1200 de euro vor fi echipate cu acest angrenaj. Prima diferentă majoră comparativ cu cele de mai sus este greutatea. Totuşi, este un angrenaj destul de bun si raportul pret-calitate este exceptional.
Tiagra- Este totusi un angrenaj bun pentru o prima bicicleta dar va ceda cu siguranta dacă il folosiţi intens.
Sora- este o serie pentru copii care au prima oară o cursieră.
SRAM:
Red - Primul grup cu o greutate sub 2000 grame. O tehnologie inovativă şi un grup care este folosit în competiţii.
Force - Un grup făcut fără prea multe compromisuri şi care are un avantaj faţă de Red, preţul. 
Rival - Un grup făcut să reziste. Perfect pentru amatori.

Majoritatea cursierelor sunt echipate cu Shimano. 
Sper că descrierea de mai sus o să vă ajute să faceţi o alegere corectă atunci când o să cumpăraţi o bicicletă noua. Puteţi fi siguri că o bicicletă echipată cu Ultegra sau cu Dura Ace o să aibă şi un cadru de calitate. Nimeni nu o să pună un Dura Ace pe un cadru de proastă calitate sau un grup Tiagra pe un cadru de carbon.

Preţul:
1. 0-100 Euro – fie second hand destul de alergata si veche fie noua dar dupa 500 km o arunci cu totul si iti iei alta.
2. in jur de 300-600 Euro – Ai foarte mari sanse sa gasesti ceva second hand destul de bun( dar eu nu prea am incredere in second hand de Romania) în acest segment de preţ. Cursierele noi fie au cadru vechi si greu, fie au componentele din gama cea mai de jos si ca atare nu poti sa o alergi asa cum ai vrea. Pentru un incepator care nu vrea mai mult de o plimbare pe luna este o alegere potrivita.
3. 700-1200 Euro – La acest preţ deja putem discuta de un cadru bun şi de o cursiera cu care te poţi antrena fără probleme si care o sa te tina ceva timp. Echiparea este destul de buna iar pe parcurs mai poti achizitiona pe ici pe colo cate ceva sa o imbunatatesti si mai mult.
4. 1500- 2500 Euro – Aici discutăm deja de biciclete din clasa medie spre foarte bune. Cadrul de aluminiu sau de carbon. Bune pentru competitie si chipare spre clasa de varf.
5. 2500-20.000 Euro. Fie esti bun si esti sponsorizat, fie ai bani si nu ai ce sa faci cu ei. Bicicletele din gama aceasta sunt extrem de usoare, componente din carbon sau diverse combinatii titan-carbon si au anvelope speciale de curse si in general sunt facute pe comanda exact pentru ciclistul care le va folosi. Sunt bijuterii in care se investeste foarte mult timp si cercetare.
Accesorii:
Pedale: Look sau Time sunt doar cateva tipuri de pedale folosite în ciclismul de sosea.
Pantofi: Daca nu ai încă pantofi şi pedale si esti incepator nu o sa mori cateva luni fara , pana te obisnuiesti cu noua bicicleta. Pantofii au o talpă rigidă (la produsele de top talpa este din fibra de carbon) şi permit transmiterea extrem de eficientă a forţei în pedală.
Echipament: Pantalonii cu întăritură în zona sensibilă care intră în contact cu şaua sunt obligatorii. Tricoul este confecţionat din material care permite transpiraţiei să se evapore uşor. Este recomandat să purtaţi şi cască.
Pompa, petice, un levier, si o cheie multitool.

Sper că aceste câteva sfaturi te vor ajuta să faci o alegere corectă.

Mai jos sunt si paginile web pe care le-am gasit eu cautand dupa bicicleta. Unii au showroom, altii nu. Dar va recomand sa cautati un showroom in orasul in care locuiti si sa incercati cateva modele. Dupa ce stiti ce cadru vi se potriveste, restul de detalii sunt mult mai usor de pus la punct.

orbea.ro
bicicleteshop.com
freeridebikes.ro
dimibike.com
sportbikecenter.ro
bikezone.ro
funbike.ro
explorersport.ro
marosbike.ro
bikefun.ro
bike-online.ro
bikepositive.ro
biciclete.ro
rockmachine.ro
velvartbmx.hu
raidextrem.ro
bicicleta-ta.ro
probike.ro
hypersport.ro
playbike.ro
dkbike.ro
xbikers.ro
veloteca.ro
ggradsport.de
emmeduesport.ro
surmontbikeshop.ro
umibike.ro
bicishop.ro
bikexcs.ro
asasport.ro
bikersteam.ro
douaroti.ro
magazinuldebiciclete.ro
xtremeriders.ro
triton-sport.ro
bikenet.ro
bikeshopbm.ro
neuzer.ro
sportxteam.ro
kerobike.ro
wiggle.co.uk
amazon.co.uk


Spor la biciclit si vant din spate.

Sa aveti o zi minunata.

8 comentarii:

  1. Buna Cristian,

    Informatiile gasite in acest articol mi se par foarte interesante! Este un articol scris clar, explicit si usor de urmarit. Felicitari!
    Eu sunt pasionat de alergare, am deja cateva maratoane si semimaratoane (majoritatea, din ambele categorii, fiind montane), insa as dori sa ma orientez si catre triatlon. Chestia e ca problema pretului e foarte acuta! Stiu, e ideea cu scuza, din motto-ul tau, insa eu sunt cadru didactic si salariul meu este de 1100 lei lunar. Cam 2000 de lei este maxim pentru mine si as dori o bicicleta cu care sa nu ies maxim o data pe luna cum spui... Ai vreo sugestie?
    Iti multumesc!
    O seara buna,
    Emil
    emfilia@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut,
    In primul rand iti multumesc pentru aprecieri. Ma bucur sa vad ca informatiile mai prezinta interes si pentru alti oameni in afara de mine.
    Problema este ca pentru a face triatlon (peste cel sprint unde nu ai nevoie de un antrenament foarte intens cu bicicleta- la urma urmei suntem amatori)iti trebuie o echipare care sa se comporte destul de bine abuzului din antrenamente (rulaj mare, drumuri proaste in Romania, lipsa piste speciale...deci o gramada de borduri, santuri sapate pentru nu stiu ce cabluri..etc).
    Cred ca poti gasi si biciclete bune second-hand daca ai rabdare, dar trebuie sa fii foarte atent la uzura ei, pe unde este zgariata sa vezi daca nu e afectata si structura, uzura pinioanelor, jocul franelor, dar in principiu ai sanse sa gasesti ceva pe la 2000 lei, fara casca, pompa, trusa scule.
    Iti recomand un MTB pentru ca vad ca in Romania sunt mai multe triatloane cu offroad decat pe sosea.

    Poti sa incerci pe forumul ciclism amatori.
    http://www.ciclismamatori.ro/ciclism/viewforum.php?f=14
    sau pe siteurile pe care le-am pus eu in postare pentru promotii. Eu am gasit bicicleta mea la super promotie.

    In rest spor la alergat si o zi placuta in continuare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai omis din articol poate cel mai important lucru ,dupa marimea cadrului,si anume : rotile. Degeaba ai Dura Ace Di2 daca mergi pe roti grele sau ineficiente pentru scopul ales (catarare ,CT,etc). Masa in miscare,care acumuleaza inertie,se spune ca inseamna de cca 2 ori mai mult ca cea "fixa'. Adica : iti iei roti cu 250 gr mai usoare sau cadru+furca cu 500 gr mai usoare ,tot la fel vei simti diferenta. In cazul in care disciplina aleasa este CT-ul,atunci aerodinamicitatea rotilor va prima in fata greutatii. Daca vrei sa te cateri atunci fiecare 100 gr in minus conteaza enorm si nu te intereseaza sa fie aerodinamice.
    Alt aspect important sunt cauciucurile : in functie de ce faci cu bicicleta trebuie sa alegi cauciucul corect,pentru ca ele sunt punctul de contact cu solul si prin ele transmiti toata forta pusa in pedale.

    RăspundețiȘtergere
  4. Salut Mihai,
    Eu am vrut sa fac un ghid general pentru alegerea in primul rand al cadrului care este baza bicicletei si in al doi-lea rand al componentelor(o scara ierarhica in functie de pret-calitate.
    Multumesc pentru remarca.
    Cand am scris articolul, rotile si cauciucurile erau cele mai mici probleme in achizitionarea unei cursiere.
    Acestea sunt importante si ma bucur ca tu ai amintit si acest aspect.

    RăspundețiȘtergere
  5. Din pacate,foarte multe firme care fabrica biciclete (cadre pe care le echipeaza si le vand ca bicicleta completa) pun niste roti cel mult mediocre la biciclete destul de scumpe(2000 euro). Chiar era o discutie acum cateva zile pe un forum exact pe problema asta.Iti iau ochii cu un schimbator spate Ultegra si restul (inclusiv angrenajul,manetele,pinioanele si mai ales rotile) sunt cateva clase sub.
    Ghidul pe care l-ai facut este foarte bun si se adreseaza exact unei persoane care cauta indrumari in alegerea unei prime biciclete.Problema alegerii rotilor este una foarte importanta dar complexa si cine a ajuns sa caute anumite roti si sa stie diferentele intre diferite modele este clar ca a trecut de mult de momentul in care are nevoie de un ghid pentru cumpararea unei biciclete.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte bun articol despre biciclete. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  7. Sincer, asta este buna cand mergi prin orase. Insa pentru curse cat mai lungi, chiar pe terenuri accidentate, trebuie sa iti indrepti atentia catre alte biciclete.

    RăspundețiȘtergere