Daca vrei sa faci ceva cu adevarat, vei gasi o cale. Daca nu vrei, cu siguranta vei gasi o scuza. (Frank Banks)

marți, 13 noiembrie 2012

Eficienta

Ieri am fost sa imi schimb anvelopele. Cum stateam acolo pierdut si asteptam sa imi vina randul, am observat cat de eficient era cel care schimba cauciucurile. Era ca un robot. Nu zicea nimic, nu se uita in stanga sau in dreapta, stia exact ce ii trebuie si care era ordinea operatiilor pe care trebuia sa le faca. 
Mi-am zis ca daca tot stau si cum mai aveam vreo 3 masini in fata mea, sa ma apuc sa il cronometrez.

 
Prima masina, Passat, timp total pana a terminat de schimbat a fost 10 minute si 45 secunde.
A doua masina, Logan, timp total pana a terminat de schimbat a fost 10 minute si 15 secunde.
A treia masina, Ford Focus, timp total pana a terminat de schimbat a fost 10 minute si 55 secunde.

Ce inseamna schimbat : ridicat masina pe cric, dat capace jos( loganul nu a avut capace.. asta am observat mai tarziu si de aia are timpul cel mai scurt), dat 2 roti jos, schimbat anvelope, echilibrat, pus la loc roti, scos cric si repetat toata procedura pe partea cealalta a masinii.
Cand a ajuns si la mine am intrat in vorba cu el. Schimba cauciucuri de 7 ani si cele mai multe au fost schimbate anul trecut. Intr-o zi a schimbat cauciucuri la 35-40 de masini si isi aducea aminte cu nostalgie ce bacsis a facut atunci.
I-am spus ca l-am cronometrat si ca face in medie o masina la 11 minute. A inceput sa rada si ca un mic secret mi-a spus ca daca merge totul bine (adica rotile nu sunt blocate, suruburi greu de scos, e libera masina de echilibrat) poate sa schimbe cauciucurile sub 10 minute.

Sincer sa fiu, cred ca omul acesta este definitia eficientei.
De mai bine de 7 ani face acelasi lucru si evident a devenit bun. Nu stiu la inceput ce facea si cat de repede dar clar acum isi stie meseria si pe fata si pe dos.

De ce m-am apucat sa povestesc despre un nene care schimba cauciucuri?
Pai pentru ca acelasi lucru se intampla si in celelalte domenii si asa devii bun si eficient. Facand acelasi lucru de un milion de ori sau pana zici gata nu mai pot si incepi sa faci altceva.
In sport e o problema. Ajungi la un plafon. Trebuie sa schimbi ceva, altfel nu mai apare supercompensatia. Se obisnuieste corpul cu antrenamentul si nu se mai intampla nimic.
Acum stau si ma gandesc ca omului i-a luat probabil 5-6 ani sa fie bun la schimbat cauciucuri si facand o analogie cu sportul, din ce am citit, in 4-5 ani incepi sa aduni conditie fizica de baza (adica conditie fizica care nu mai dispare daca stai pe bara 1 luna). 
Eu am un an jumatate de cand m-am apucat sa fac sport asa ca mai este.

Dar care e pragul minim de antrenament pentru a obtine un raport bun performanta-antrenament?
La inot cu 3 sesiuni pe saptamana, sau ca timp, undeva pe la 3 ore (1 de anduranta si 2 de tehnica) poti sa ajung in 2-3 ani la 90 de procente din potentialul tau. Pentru restul de 10 procente trebuie sa muncesti de 10 ori mai mult. 
La bicicleta si alergare, raportul este mai mare, pentru ca implica si multa rezistenta musculara si posibile accidentari si efort mai intens.
Si pana la urma performanta asta cum o definesti? fata de tine in alti ani, fata de altii mai buni sau mai slabi ca tine sau pur si simplu zici : anul asta in conditiile date am fost mai bun ca anul trecut.

In alta ordine de idei, primele doua saptamani in care am reluat antrenamentul in mod structurat, au trecut cu bine si incep incet sa ma adaptez din nou la un antrenament facut in fiecare zi.
Cu bicicleta a fost mai greu pentru ca este foarte ciudat sa pedalezi in gol pe un turbotrainer, si dupa 15 minute te supraincalzesti daca nu ai un ventilator, dar pana la urma tot raul spre bine. Antrenamentul in casa este foarte eficient. Nu ai semafoare, nu e trafic, nu e sosea proasta, vant sau ploaie. Doar tu cu bicicleta ta si monitorul de puls.

Eficienta maxima!

2 comentarii:

  1. Si plictiseala maxima, frumusetea vietii vine si din varietate, si parca mai putin din repetitie.

    Pana la urma munca lui nenica care schimba cauciucuri putea sa fie facuta si de un robot, si probabil e doar o problema de timp pana cand se va intampla acest lucru. Deocamdata e in schimb mai ieftin sa angajezi un om...

    /Radu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Din pacate Radule, cel mai bun sau printre cei mai buni si aici nu ma includ pe mine, devii doar cu foarte multa practica, mai ales in sport.

    Deja este mult mai ieftin sa angajezi un robot. Robotul nu are nevoie de concediu, zile libere ca il doare maseaua, lucru de 8 ore/zi..etc.

    RăspundețiȘtergere