Daca vrei sa faci ceva cu adevarat, vei gasi o cale. Daca nu vrei, cu siguranta vei gasi o scuza. (Frank Banks)

marți, 1 noiembrie 2011

Istanbul-Povestea unui oras de poveste

Inainte de maratonul Eurasia am petrecut si cateva zile in Istanbul.

Oras frumos cu de toate. Civilizat si curat...cel putin in zonele turistice.
In general noi nu prea mergem in orase care sunt aproape de Romania, vrem sa le pastram pentru batranete asa ca Istanbulul a fost o exceptie pentru ca participam eu la maraton si am zis ca daca tot ne ducem macar sa ne alegem si cu ceva. Am stat de miercuri pana luni.

Istanbulul este un oras cosmopolit. Strazi inguste cu mici restaurante in case vechi de cateva sute de ani ti se intind la picioare. Cofetarii cu fel de fel de dulciuri, cafenele, castane coapte, inghetata, cladiri moderne cu centre de business si istorie laolalta.
Te poti plimba zile intregi pe marginea Bosforului sau prin centrul vechi, poti manca in fiecare zi in alt restaurant bun unde mancarea este facuta la doi metri de tine sau poti sa te pierzi cateva ore prin marele bazar. Se negociaza orice.
Am ales singurul zbor decent ca pret si anume Pegaus(zboara de pe Otopeni, dar ajunge pe Sabiha Gokcen -la 60 kilometri de Istanbul), un dus intors este 100 Eur. Ajungi repede iar daca ai noroc si stai la geam poti vedea atat Marea Neagra cat si Istanbulul din aer. Aeroportul Sabiha Gokcen e foarte bine facut, te descurci usor prin el si cred ca va deveni un punct important de legatura catre Asia. Spre oras sunt taxiuri care au tarif fix, 45 eur pana in Taksim(centrul orasului). Sunt si autocare si costa 12 lire sau echivalentul de 6 eur( daca platesti in eur...peste tot paritatea lira/eur este 2 lire/eur, cand de fapt la casele de schimb paritatea este de 2.5lire/eur). Am ales autocarul. 

Se pare ca am prins destul de liber pentru ca am facut o ora pana in oras. In alte zile cand este aglomerat poti face si 2 ore. Autocarul te lasa in Taksim. Piata Taksim in antichitate avea un scop foarte precis, de aici se distribuia apa catre tot Istanbulul printr-o retea de apeducte. Acum aceasta piata este foarte moderna fiind centrul cultural al Istanbulului, cu centre comerciale, cladiri turn, spatii verzi si multi prumbei.
Piata Taksim
De acolo am luat taxiul pana la hotel. Am avut noroc cu un pilot turc care se intorcea acasa probabil. El a negociat cu niste taximetristi si a scos taxiul la 6 eur. Era foarte mandru considerand ca pret ca ala mai rar. L-am crezut pe cuvant.Taximetristul a fost foarte amabil si ne-a dus exact pana in fata hotelului desi a intrat si vreo 200 metri pe interzis. Ne-a intrebat cand ne intoarcem si ne-a zis ca ne duce la aeroport cu 35 Eur. I-am luat numarul de telefon si numele" Erkin-good price, no problem" si am plecat sa ne cazam. Hotelul era la 500 de metri de Hagia Sofia pe strada principala din centrul vechi.(poza). Ilkay. Pretul pentru o camera dubla este de 60 Eur/zi.
Ne-am cazat destul de repede si fara probleme, am luat o harta si am plecat sa ne plimbam un pic.
Noi si Hagia Sofia in fundal
A doua zi dimineata ne-a intampinat chemarea la rugaciune. Se aude oriunde in Istanbul si oamenii lasa tot si se duc sa se roage. 
Am mancat un mic dejun copios si am plecat sa exploram din nou Hagia Sofia, care pentru 1000 de ani a fost cea mai mare catedrala din lume pana i-a luat locul catedrala din Sevilia, Moschea Albastra unde inca se tin rugaciuni si care este impresionanta prin mozaicul din interior si Hipodromul cu obeliscul de 3500 ani. Am vazut si pilonul Milenium, punctul zero de unde se masurau distantele in vechiul Constantinopol si care era considerat centrul universului in trimpul romanilor cat si cea mai veche coloana din Istanbul..Serpentine column.

Am dat o tura sumara si prin parcul Gulhane ce a apartinut palatului Topkapi si care adaposteste Muzeul Stiintei si Tehnologiei.
De mancat nu poti sa te plangi. Peste tot sunt restaurante. Acum depinde daca vrei sa stai pe perne turcesti si sa iti fie gatita mancarea langa tine pentru aproximativ 70 lire( 30 eur) de persoana/meniu( aperitive, fel principal, desert si o bautura fara alcool) sau vrei sa maninci mai retras intr-un restaurant de familie unde aceeasi mancare este pe undeva pe la 30 lire(12 eur). Totul este proaspat si apetisant. Incercati supa de linte, humusul si chicken casserole. De specialitati cu carne de oaie nu am ce sa va spun pentru ca nu mancam. Dar probabil sunt si acestea delicioase.
Chicken casserole- pui cu rosii, ardei si mirodenii copt intr-o oala speciala de lut
Transportul in comun este foarte bine dezvoltat fie ca este pe sub pamant (cel mai vechi metrou in Europa continentala), pe pamant sau pe apa. Intre centrul vechi si Taksim exista o legatura cu tramvaiul rapid T1 si cu funicularul de unde te lasa tramvaiul.
Biletele se iau din orice statie de la automate numite Jetonomatik si sunt sub forma unor monezi metalice. Fiecare calatorie costa 2 lire turcesti. Nu este ca la noi in sensul ca in momentul cand schimbi o linie la metrou trebuie sa cumperi inca un bilet.
Dar avand in vedere ca majoritatea covarsitoare a obiectivelor turistice se afla in centrul vechi nu cred ca veti avea nevoie prea mare de transportul in comun. Si pe jos se vede cel mai bine si se simte cel mai profund parfumul  unui oras.


Am mai vizitat si podul Galata (cel mai vechi pod peste canalul Golden Horn) cu piata de peste, Turnul Galata cu o priveliste extraordinara asupra orasului si cu restaurant la ultimul etaj, am facut o plimbare cu vaporasul pe Bosfor ( am ales excursia mica de 2 ore care te trece 1 ora pe langa malul european apoi pe sub podul peste Bosfor si 1 ora pe langa malul asiatic), iar seara ne-am indulcit cu rahat turcesc cumparat din inima bazarului de mirodenii.
Sub podul ce traverseaza Bosforul
Capitan de cursa scurta!!

noi pe podul Galata si in fundal turnul Galata
Istanbulul vazut din turnul Galata. De la stanga la dreapta: Palatul Topkapi, Hagia Sofia si Moscheea Albastra
In Hagia Sofia
Cupola in Moscheea Albastra
Obeliscul lui Theodosius si Coloana Serpilor

Cea mai impresionanta atractie turistica dupa parerea mea este Basilica Cisterna, un edificiu construit sub pamant care putea acumula la nevoie 80.000 metri cubi de apa. Imediat cum intri in basilica ai o priveliste extraordinara cu sistemul de sustinere al tavanului compus din coloane cu inaltime de 9 metri.  Ca si curiozitate exista doi piloni pe care sunt scluptate capetele Medusei. Se zice ca cine se uita exact in ochii Medusei este transformat in stana de piatra. Pentru protectia impotriva hotilor multe din cladirile bizantine erau impodobite cu capul Medusei. O sa va las pe voi sa descoperiti de ce capetele sunt in pozitii ciudate.
Basilica Cisterna cu unul din pilonii cu scluptura Medusei.
In ziua dinaintea maratonului am vizitat palatul Dolmabahce folosit acum pe post de cladire administrativa si construit intre 1843-1856. A fost resedinta multor sultani si a lui Ataturk, intemeietorul republicii turce in 1923, acesta din urma a murit chiar in acest palat.
Se remarca prin cele 3 pavilioane: cel al barbatilor, cel ceremonial si haremul. Vizita in palat este cu ghid vorbitor de limba engleza. In palat se afla cel mai mare candelabru din cristal din lume care are 4.5 tone greutate. Deasemenea am fost si in Taksim si la expozitia dedicata maratonului si ne-am retras catre hotel sa pot sa ma odihnesc.
Duminica dupa maraton ne-am mai plimbat un pic dar deja vizitasem tot ce puteam vizita pe langa noi. Am fost sa mancam la un restaurant exceptional si destul de ieftin pe care normal ca nu puteam sa il gasim decat in ultima zi.

Luni am vizitat si ultimul obiectiv pe lista noastra, Marele Bazar. Impresionant. A fost deschis in 1461 si de atunci a tot crescut devenind in ziua de azi un cartier complet cu moschei, parc propriu si chiar si 2 bai turcesti(faimoasele hamam).
In fiecare zi prin bazar se perinda intre 250 mii si 500 de mii de oameni. Cu peste 4000 magazine si standuri aici este raiul negocierilor. Simpla privire catre un stand cu produse poate scadea pretul cu 10%. Mai departe intervine abilitatea voastra de negociatori. De la lampi frumos colorate, aur, argint, covoare, haine de piele, dulciuri, perne, suveniruri, textile la obiecte orientale si antichitati fiecare lucru are pretul lui. Voi trebuie doar sa il descoperiti. Duceti-va fara harta si garantez ca o sa va pierdeti printre zecile de coridoare. Sa nu fiti intimidati de modul turcilor de a face comert. Sunt putin agresivi dar te obisnuiesti. Daca nu vrei sa cumperi ceva treci mai departe. O sa bombaneasca ceva si o sa te lase in pace.... sau o sa iti zica asa cum i-a zis unuia puiului:

Turcul vanzator: Hello where are you from? come see our shop we have great prices and very good quality merchandise. ( De unde esti? intra in magazin sa vezi ce marfa buna avem si ce preturi bune avem).
Ea(incercand sa i-o taie scurt): I am just looking. (doar ma uit).
Turcul vanzator: Ahhaa, Just selling then. (ahaa, atunci eu doar vand).
Fabulos.
Magazin cu lampi in Marele Bazar

Aur curat
Cei trei muschetari, de la stanga: Dana, Radu si puiu la una din intrarile in Marele Bazar

Din pacate trebuia sa plecam catre aeroport altfel am mai fi pierdut timpul pe stradutele inguste din centrul vechi.

Ca si concluzie Istanbulul este un oras modern cu un parfum aparte in care cladirile vechi se combina armonios cu cele noi, este un oras cu un freamat deosebit fata de ce am vizitat pana acum. Este unul din orasele europene care isi merita si pozitia in top si care va avea locul lui in inima mea si prin prisma faptului ca aici am alergat primul maraton. Are 14 milioane de locuitori si inca 7 milioane de turisti pe an dar in afara de bazar nu mi s-a parut aglomerat. Poate pentru ca a plouat mai tot timpul.

De retinut ca si atractii turistice si lucruri pe care trebuie sa le faci:
  1. Sa maninci la un restaurant turcesc, preparate turcesti. Cere si Ayran chiar daca nu il vezi prin meniu ei sigur il au(este un fel de iaurt).
  2. Sa te dai cu barca pe Bosfor.
  3. Basilica Cisterna, Hagia Sofia, moscheea Albastra, Hipodromul, palatul Topkapi, palatul Dolmabahce, piata de peste, moscheea Suleiman si moscheea Noua, pdul Galata, turnul Galata, piata Taksim sunt locuri ce nu trebuie ratate.
  4. Sa petreci o seara in cadrul unui restaurant ce are ca program dansul dervisilor.
  5. Sa te pierzi printre stradutele din orasul vechi.
  6. Sa negociezi in Marele Bazar si sa te pierzi printre aromele imbatatoare din bazarul cu mirodenii( Egyptian Spice Bazar).
  7. Sa te retragi intr-una din vechile bai turcesti (hamam) si sa te relaxezi intr-o baie de abur.
Sper ca am fost de ajutor. Istanbulul este o experienta unica si o punte intre Asia si Europa. Merita sa o treceti.


Be safe!

2 comentarii:

  1. foarte frumoase fotografii! :) imi doresc sa revad Istanbulul, acum cu alti ochi fata de privirea copilului de sase ani.

    RăspundețiȘtergere
  2. https://www.facebook.com/Imperial-Travel-179336225562496/timeline/

    RăspundețiȘtergere