Daca vrei sa faci ceva cu adevarat, vei gasi o cale. Daca nu vrei, cu siguranta vei gasi o scuza. (Frank Banks)

miercuri, 16 noiembrie 2011

Putin timp liber

Cand se pune problema de timp liber toti suntem ocupati pana peste cap.  
La mine la serviciu am cativa colegi care ar vrea sa se apuce de alergat. Ar vrea dar nu au timp liber. Unii vor zice ca sunt superficial si nu ii inteleg, ca au copii sau mai stiu eu ce treburi importante . 
Ce stiu eu. Si tind sa le dau dreptate. Nu am copii, stau la bloc, ajung acasa cu metroul si fac 30 de minute pe drum. Sotia nu este prea cicalitoare si simt ca incepe sa imi inteleaga pasiunea de a alerga, asa ca pot spune ca am un avantaj.
Dar problema cred ca vine nu din faptul ca nu exista timp ci ca il folosim aiurea si suntem bombardati cu informatie si activitati care doar il consuma.
Spre exemplu eu nu ma uit la televizor. Nu stiu si nici nu ma intereseaza ce se intampla in tara. Nu stiu care sunt mondenitatile sau cine a mai combinat pe cine si ce jaf sau ce tun a mai dat parlamentarul x. Asta e doar zgomot. Nu o sa ma ajute niciodata sa traiesc mai bine.

Daca gasim in fiecare zi putin timp sa fim singuri cu gandurile noastre candva cu siguranta ca vom culege roadele. Impreuna cu abilitatea (care se deprinde foarte greu) de a face o analiza simpla si directa asupra noastra, asupra a ceea ce a fost bine sau rau in ultimul an putem imbunatati un pic stilul de viata.
Cel mai important este sa analizam ce nu merge si sa vedem de ce.
Activitatile cotidiene din care putem sa taiem si sa ne facem timp sa fim singuri cu gandurile noastre sau sa eliberam un pic pentru activitatile care ne pot ajuta mai mult pe termen lung, sunt mai jos:
  • Televizorul. Cel mai mult timp pierdut. Nu am nimic impotriva lui si nu spun ca ar trebuie sa-l aruncam pe fereastra. Doar incercati timp de 30 de zile sa reduceti consumul. 30 de minute pe zi timp de 30 de zile. Poate o sa va simtiti mai bine. Sunt doar 30 zile. Incercati.
    • Internetul. La fel, timp de 30 zile reduceti consumul cu 30 minute pe zi. Sunt persoane care stau cel putin  2 ore doar pe Facebook. Eu nu am cont pe Facebook dar toti imi spun ca ar trebui sa imi fac. Vom vedea. Doar 60 de minute pe zi timp de 30 de zile. Nu trebuie sa renuntati la activitatile voastre preferate( cum ar fi sa cititi blogul meu) dar reducand cu 30 de minute pe zi timpul petrecut pe internet, o sa fiti mult mai ordonati si mai rapizi si o sa cititi doar ce este important pentru voi.
      • E-mailul. Un mare consumator de timp. Eu lucrez la serviciu foarte mult pe e-mail. De doua luni nu mai stau pe e-mail desi doar in atentia mea vin o gramada de mesaje, sa nu mai pun si suplinirea colegilor care sunt plecati in delegatie. Mi-am propus sa intru pentru inceput la fiecare 1 ora, apoi o sa incerc  de 3 ori pe zi. Cel putin acum merge de minune. Intru, organizez in functie de prioritati, sortez repede la ce am de raspuns si raspund. Intratul mai rar pe e-mail te obliga sa raspunzi repede, sa vii cu solutii rapide si sa tai din continutul neimportant. La fel doar pentru 30 zile redu folosirea e-mailului la de 3 ori pe zi. Dupa 30 de zile poti sa stai din nou tota ziua daca o sa iti mai placa.
        • Cumparaturile. Asta este mai mult pentru fete desi am vazut si baieti care petrec un weekend intreg la cumparaturi. Reducerea cumparaturilor se combina bine cu economisirea. Cand vii seara spre casa fa o lista mentala si vezi daca iti trebuie ceva. Intradevar cateodata cumparaturile iti ridica moralul, dar sunt si alte modalitati. Din nou aminteste-ti ca este doar temporar. Redu toate cumparaturile cu exceptia alimentelor. Nu cred ca o sa iti lipseasca timp de 30 de zile bluza dupa care ai fi umblat o zi intreaga prin magazine. 
        • Pleaca mai tarziu la serviciu daca situatia iti permite. Eu incep normal la 9 dar ajungeam la serviciu in jur de 8:30. Era timp pierdut la tigara si barfa de dimineata. Acum ajung la 8:55. Deschid calculatorul si pana la 9 sunt gata de munca. Fara barfe, fara tigara si mai odihnit. Incearca daca iti permite munca. 30 de zile nu o sa ia foc biroul fara sa afli la intrevederea de dimineata.
        • Redu munca ce vine dupa munca. Ai intalniri de afaceri dupa munca, mai ai ceva de terminat si vrei sa lucrezi si acasa. E normal sa vrei sa-ti faci seful fericit, dar sa nu devina un obicei. Timpul liber e doar al tau si tine doar de tine sa il ai sau nu. Incearca timp de 30 de zile sa nu mai faci munca voluntara. Munceste mai mult la birou daca e nevoie dar cand ai iesit pe usa spre casa, uita de serviciu.
            • Taie cititul inutil. Revistele cu mondenitati sunt primele pe lista. Pseudo-vedetele autohtone si nu numai, nu sunt interesate de tine. Tu de ce ai fi interesat de ele? La fel, 30 de zile nu e mare paguba si te va ajuta sa ai si o minte mai limpede.
              • Trezeste-te mai devreme. Poate cel mai greu de facut. Iti poti face un sandwich, sa citesti ceva care chiar te pasioneaza, sa contempli in liniste, sa iti faci exercitiile, sa bei cafeaua si sa iti pui ziua in ordine. 30 de minute mai devreme pentru 30 de zile.
                Acum ai timp liber. Dedica-l unei activitati pe care tot o amanai sau pentru care nu aveai timp. Un curs de fotografie, un curs de limba straina sau asteapta-ti familia cu o mancare pe care nu ai facut-o niciodata, alearga in parc sau joaca-te cu copilul tau.

                30 de zile. Momentan e doar temporar dar s-ar putea sa iti placa. Si adu-ti aminte: nu taia de la televizor sa stai mai mult pe internet. Foloseste timpul eliberat pentru o activitate care iti umple viata cu lucruri cu adevarat importante.


                Be safe!

                Niciun comentariu:

                Trimiteți un comentariu